SvD debatt: "Välj inte virtuellt kontor av misstag"

Jag och min kollega och projektledare Kristina Palm skriver idag i SvD om en möjlig risk när man satsar på hybridkontor och börjar i medarbetarnas preferenser. Preferenser är viktiga, men de bör komma in senare i beslutsprocessen menar vi - i alla fall om man hoppas ha både det fysiska kontorets magi och den digitala smidigheten. Läs gärna!

"Valet att åka till det gemensamma kontoret eller att arbeta hemifrån blir ett slags socialt dilemma. Det kostar mig någonting att åka dit och bidra till vad som kan bli en socialt värdefull samling människor, men jag har ingen garanti att det blir så, eftersom de andra också kan välja att inte åka. Den hybrida lösningen riskerar således att skapa en ”virtuellt först”-modell som man inte hade tänkt, för när man inte kan räkna med att kollegorna är på kontoret kommer samarbetet i alla fall att bli virtuellt."

Artikel i SvD: Maxa hjärnans skärpa under arbetsdagen

Idag är jag med i en fin artikel i Svenska Dagbladet med mina bästa tips inför arbetshösten. Läs den här eller dela med någon som behöver läsa den!

Vill lyfta fram särskilt en grej ur artikeln som jag också funderar på just nu i vår forskning om hemifrånarbetet under pandemin. Och det är vilka alternativ man har att välja på framöver, då ett socialt och “roligt” kontor ju inte sitter i byggnaden själv, och inte heller kan man bara välja själv att man vill ha den sociala stimulansen. Utan det är en social företeelse som kräver någon kritisk massa av personer på plats för att det ska bli något. Och hur roligt kontoret är påverkar förstås vad jag väljer att göra, om jag får välja själv. Att åka kollektivt i 30 minuter för att sitta i Zoom-möten på kontoret med hemifrånarbetande kollegor är kanske inte så attraktivt. Eller?

– Medarbetarna kan ha ojämlika behov av varandra och det kan vara svårt för en junior person att säga till någon annan att jag behöver att du är här, annars är det ingen poäng att komma in.

Gisela Bäcklander tycker att arbetsgivare ska gå igenom organisationens behov, exempelvis av att skola in nya medarbetare.

– Ergonomin kan vara en faktor, men det största värdet på kontoret är att där finns andra människor och energi. Men om det inte händer på kontoret, sjunker värdet av att vara där och då påverkas också värdet för andra att jobba på kontoret, säger Gisela Bäcklander. - SvD

Självledarskap - vad är det?

Jag får ofta frågan: Vad ÄR egentligen självledarskap? Det är ett buzzword men alla lägger egna betydelser i det. Finns det någon vetenskaplig definition?

Ja, det finns det. Men "tyvärr" inte bara en. :)

Låt mig först säga att jag som skrivit min doktorsavhandling om självledarskap förstås har mitt eget sätt också att tänka kring detta begrepp och vad det innefattar, och har synpunkter på vad det borde betyda. Och lite på grund av att jag har det så känns det samtidigt förmätet att liksom säga att detta är Definitionen med stort D som alla andra ska acceptera. Tvärtom kan jag tycka det är ok att det är ett slags gummibegrepp som folk lägger olika mening i. Så om du själv tycker att för mig så är självledarskap x y z så kör på det. Jag vet att folk ändå kommer att göra det. Jag minns en konferens jag var på, blandat akademiker och praktiker, där jag precis presenterat mina avhandlingsstudier och att jag gjort en studie med chefer där jag undersökt precis vad de lägger i detta begrepp, vilket var flera saker och en person i publiken räcker upp handen och säger "men självledarskap är ju inte det där utan det är [en grej som jag tycker]".

Men! Jag gissar att du hittat till den här sidan för att du ÄR nyfiken på att i alla fall ta del av de huvudsakliga definitioner som forskning har artikulerat hittills.

Självledarskap - originaldefinitionen

För det första: begreppet självledarskap har vad jag vet inte funnits på svenska förrän ganska nyligen och är en anglicism för begrepp som self-management och self-leadership

Begreppet self-leadership myntades av managementforskaren Charles C. Manz på 80-talet. Han lanserade det då som en vidareutveckling av self-management. Där self-management i första hand handlar om att styra sig själv för att uppnå "externt satta mål," menade han, så innefattar self-leadership även att sätta målen, som man sedan leder sig själv mot. Självledarskap är en process för att utöva inflytande över sig själv och sitt eget beteende. Begreppet har vidareutvecklats av fler ledarskapsforskare, i synnerhet Christopher P. Neck, Jeffrey D. Houghton & Henry P. Sims. Manz redogör för tre kategorier av strategier som man kan använda för att utöva självledarskap. Det är alltså en ganska normativ teori mer än den är beskrivande - med det menar jag att han föreslår eller föreskriver: gör såhär. Vilka är då de tre kategorierna av strategier?

  • Behavior-focused strategies - beteendefokuserade strategier

    • Självobservation: hålla koll på hur det går med arbetet och om man gör framsteg; Signalstrategier (cueing strategies) - använda sig av fysiska påminnelser och signaler för att motivera sig till att göra rätt saker (jag själv tycker denna strategi är mycket bra!); Sätta egna mål; Självbelöning - att externt motivera sig själv genom att belöna sig; Självbestraffning: att ha dåligt samvete för att man inte gjort det man ska (den här strategin känns mest off jämfört med de andra och har heller inte visat sig vara särskilt konstruktiv eller effektiv - men den är nog ganska vanlig); Att öva/repetera - att mentalt eller mer konkret öva på en aktivitet innan man genomför den. Exempel på hur detta mäts: "I think about and evaluate the beliefs and assumptions I hold."

  • Natural reward strategies - Naturliga belöningar

    • De här strategierna handlar framförallt om hur man kan försöka motivera sig att göra saker som inte är så attraktiva att göra, genom att kombinera dem med trevligare saker. Till exempel att fokusera mer på arbetets högre syfte och mening, hur mycket du lär dig (även om det enda du tränar på kanske är tålamod...) eller genom att göra platsen där du utför arbetet mer trivsam och behaglig. Mäts med påståenden som: "When I have a choice, I try to do my work in ways that I enjoy rather than just trying to get it over with." Mätningar av den här faktorn har inte visat sig hålla ihop så bra som en faktor; det betyder inte att strategierna inte är bra, men att det fallit bort en del som en komponent av självledarskap eftersom det inte håller ihop som en hel kategori (Houghton, Dawley & DiLiello, 2012).

  • Constructive thought patterns - konstruktiva tankemönster

    • Detta har att göra med hur du "pratar" till dig själv, din inre dialog, och hur du tenderar att tänka kring saker. Det handlar om att vara mindre kritisk och mer hjälpsam mot sig själv med sina tankar. Mäts med påståenden som: "I purposefully visualize myself overcoming the challenges I face."

En alternativ definition av självledarskap

Jag och en del andra forskare har valt att se självledarskap ur en annan vinkel: som ett krav. Inte ett dåligt krav, nödvändigtvis, men ett slags krav. Ett krav som kommer av arbetets av-reglering i flera dimensioner. Sociologen Michael Allvin med kollegor har beskrivit hur arbetet avreglerats i allt högre grad i dimensionerna tid, rum, socialt samt anställningsförhållandet självt. Anställningsförhållandet lämnar vi därhän nu, men det menas att fast, tillsvidaranställning blir mer ovanligt och gigjobb och andra prekära arbetsförhållanden blir vanligare - detta gäller dock i betydligt lägre grad för de kunskapsarbetare (än så länge i alla fall) som företrädesvis är de som förväntas vara självledande. Att besluta kring när man börjar och slutar jobba, och varifrån man utför sitt arbete, är vanligt för tjänstemän idag. Slutligen då den sociala dimensionen. Här avses framförallt att rollfördelningen på jobbet är mindre explicit idag - gränserna för vad som är mitt jobb och ditt jobb är mycket luddigare och mer förhandlingsbara (fast implicit!). Vi kan ingå i flera olika team och ha olika roller, vi förväntas ta egna initiativ och ta på oss olika arbetsuppgifter utan att det nödvändigtvis tas något ansvar från arbetsgivaren för att "se till" att du har tid och möjlighet för att utföra dem utan det är mer upp till dig att känna efter vad som känns lagom och signalera om det inte gör det.

I korthet skulle man därför kunna beskriva det som att självledarskap är en rad beslut om arbetets utformning och utförande som medarbetare förväntas och måste fatta eftersom arbetet inte är så pass tydligt specificerat att det går att utföra utan självledarskap.

Om hur självreglering (self-regulation) hellre kan gå till

Notera att själva regleringen av beteende bara är en sub-komponent av självledarskap i min mening (den andra aspekten är att ta ut riktningen: välja eller sätta målen och uppfatta signaler i miljön kring vad man "borde" göra), men beträffande denna självreglering vill jag då säga:

Det är intressant att en av de många teknikerna inom "original"-självledarskapet - self-cueing - ansetts tangentiell "eftersom den handlar om att ändra beteendets kontext snarare än själva beteendet" (Houghton, Dawley & DiLiello, 2012). Det är här min kritik mot den klassiska definitionen självledarskap riktat in sig; att man verkar förutsätta, eller i alla fall föredra, att det bästa sättet att utöva inflytande över sitt eget beteende är genom att göra så direkt.

Idén här ovan om att det skulle vara liksom "inte självledarskap" att ändra sin miljö istället för att kontrollera beteendet direkt är i min mening fel. Inte bara fel, utan också ineffektivt. Flera studier (Ent et al., 2015; Fujita 2011; Duckworth et al 2016; Bäcklander et al 2018) visar att det är mer effektivt att reglera sitt beteende genom att välja eller modifiera de situationer och den miljö som man kommer att befinna sig i från första början, än att förlita sig på kontrollerad kognition (t.ex. "viljestyrka").

Som jag skriver i min bok: det finns ingenting som säger att du måste förlita dig enbart på pannloben för att reglera ditt beteende - hela den lokala miljön, andra människor, externa verktyg, och den planerings- och förberedelsetid du har innan, är tillgängliga för att få till stånd ett önskvärt agerande som leder i den riktning man vill. Faktum är att människor med hög "trait self-control" (självkontroll som karaktärsdrag) inte har starkare impulskontroll än andra - det som skiljer dem från personer som ratear sig lägre på trait self-control är att de är bättre på att undvika "impulssituationer" över huvud taget. De har bättre strukturerade miljöer och vanor, inte bättre viljestyrka. Men eftersom deras situationer i större grad stödjer deras långsiktiga mål, behöver de inte ha bättre viljestyrka heller.

PS. Det finns även en ström som väljer att se självledarskap ungefär som “personlig utveckling” och som fokuserar mycket på självkännedom, bottna i sina personliga värderingar och så vidare. Det är ju bra saker alltihop men det är inte vad som ingår i de versioner av självledarskap som jag jobbar med, jag skulle använda andra ord på det.

PPS. Det är inte konstigt att det finns många olika definitioner av självledarskap - hur många definitioner av, synsätt på och åsikter om ledarskap finns det inte?


Mer om exakt detta ämne finns att läsa i min avhandling Autonomous yet Aligned: Challenges of Self-Leadership in Context, i kapitel 2. Gratis pdf här.

Referenser

Allvin, M., Aronsson, G., Hagström, T., Johansson, G., & Lundberg, U. (2006). Gränslöst arbete: Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet. Stockholm: Liber.

Bäcklander, G., Rosengren, C., & Kaulio, M. (2018). Managing intensity in knowledge work: Self-leadership practices among Danish management consultants. Journal of Management & Organization, 1-19. doi: 10.1017/jmo.2018.64

Duckworth, A. L., Gendler, T. S., & Gross, J. J. (2016). Situational strategies for self-control. Perspectives on Psychological Science11(1), 35-55.

Ent, M. R., Baumeister, R. F., & Tice, D. M. (2015). Trait self-control and the avoidance of temptation. Personality and Individual Differences74, 12-15.

Fujita, K. (2011). On conceptualizing self-control as more than the effortful inhibition of impulses. Personality and social psychology review15(4), 352-366.

Gillebaart, M., & de Ridder, D. T. (2015). Effortless self‐control: A novel perspective on response conflict strategies in trait self‐control. Social and Personality Psychology Compass9(2), 88-99.

Houghton, J. D., Dawley, D., & DiLiello, T. C. (2012). The abbreviated self-leadership questionnaire (ASLQ): A more concise measure of self-leadership. International Journal of Leadership Studies7(2), 216-232.

Manz, C. C. (1986). Self-leadership: Toward an expanded theory of self-influence processes in organizations. Academy of Management review11(3), 585-600.

Algoritmetik, AI och existentiella hot. En länksamling.

Här samlar jag intressanta podcasts, intervjuer, blogginlägg, artiklar och videor jag tycker alla smarta människor omedelbart bör ta del av för att förstå vidden av hotet, faktiskt, som vi står inför vad gäller algoritmer, ai + kapitalism. Saker att tänka noga på!

What’s probably a better term is ‘alien intelligence,’ not ‘artificial intelligence.’ And semantics matter. ‘Artificial intelligence’ makes us feel as though we still have some agency. My concern is that, as these systems propagate, they become more and more alien to us in ways that we don’t understand. And at some point they start making more important decisions where the stakes are higher, on behalf of us all. And there is a God in that system; and that is the original group of people who created it. Upon which the foundation was built, and all the learning took place. So, if it’s the case that we are in the midst of that transition at the moment, I’m hoping that enough people wake up: that we do not close our eyes just as the machines are gaining awareness. And that we ourselves wake up, and that we demand a change in the developmental track.
Amy Webb i EconTalk

Podcastavsnitt



Nyhetsbrevet The Algorithm från MIT. Skrivs av Karen Hao, AI reporter på MIT Technology Review.

The AI supply chain runs on ignorance” i The Atlantic. Anställda och kontrakterade arbetare hålls i okunskap om the bigger picture av vad de gör, till exempel att taggning av bilder används i smarta vapen. Användare informeras kanske om vilket data som samlats in (om de läser terms of service noga) men inte om hur det kan komma att användas - ofta vet företaget som samlar in datat inte ens hur det kommer att användas eftersom de säljer sina dataset vidare.

Medverkar i P3 spel Dokumentär om spelbranschens arbetsvillkor och ledning

Nyligen blev jag intervjuad av Jimmy Håkansson till den här dokumentären om arbetsvillkor och ledning i spelbranschen. Det är förstås flera medverkande! Jag pratar bland annat om romantiseringen av extremt övertidsarbete, branschens likheter och idiosynkrasier med andra sorters verksamhet, effekter av långvarig stress med mera.

jimmy_h_p3.PNG

Lyssna nu! https://sverigesradio.se/avsnitt/1370237

Vad som tyvärr inte kom med så mycket men som vi pratade om är också hur företag kan försöka förklä påtvingat arbete som “frivilligt” men med mer eller mindre outtalade hot om att man då visat sig illojal eller omotiverad, att företaget ska konka, eller whatever.

Några tankar om team

Häromdagen föreläste jag på temat "Grupper, roller och team" i kursen Organisation och Kunskapsintensivt arbete som jag håller för tredje året för data-tvåorna på KTH. När jag gick igenom mina slides för att förbereda mig lite stannade jag till vid en bild som kategoriserar "grupp" å ena sidan och "team" å andra sidan. Den konceptualisering vi brukar köra med i kursen skiljer på dessa, och definierar team som en -slags- grupp men med snävare kriterier. Team ska för att anses vara äkta team framförallt ha: 1) ett -gemensamt- mål som 2) de måste uppnå -tillsammans-. Sedan har vi lite om belöning på kollektiv nivå osv. men det bör kanske inte strikt räknas till själva definitionen (mer ett gynnsamt villkor). Det som fick mig att pausa lite vid den bilden var tanken på att verkligheten inte är så tydligt avgränsad och jag la till nåt slags moln som förband "grupp" och "team" med orden "verklighet" (dvs verkligheten ligger ofta mittemellan). Extremt pedagogiskt, visst? :) Väl på föreläsningen fick jag också en fråga av en student vad det är som gör att något går från grupp till team. Och jag sa då att om jag får säga bara en grej som urskiljer ett team så är det att man måste jobba tillsammans för att lösa uppgiften.

Denna lilla extratanke fick mig att posta kring denna fundering på LinkedIn (bilden).

linkedin_snip.PNG

Jag fick flera tänkvärda och bra svar - tack! Och ett guldinlägg från Viktor Cessan, som jag är bekant med sedan min forskningsstudie om agila coacher på Spotify. Numer är han egen tillsammans med Stefan Lindbohm och de hade författat ett mycket bra blogginlägg om distinktioner mellan samarbetssätt baserat på precis två dimensioner - har vi ett gemensamt mål, eller inte? Och behöver vi varandra för att utföra arbetet, eller inte? Detta ger då de fyra kategorierna TEAM (ja, ja), pseudo-team (gemensamt mål, men behöver inte varandra), tillfällig allians (behöver varandra, men har egna mål), och kollegor (behöver inte varandra och har egna mål).

Det här att man måste jobba tillsammans tycker jag är en så viktig aspekt, som också förklarar mycket annat, och jag är glad att studentens fråga fick in mig på den här tangenten eftersom jag då fick utveckla lite tankar om det på stående fot. Konflikter till exempel - olika teamutvecklingsmodeller innehåller alltid en konfliktfas. Och det är en naturlig följd av att arbetet utmärks av ömsesidigt beroende (interdependent) och att man bryr sig om resultatet. Att bry sig kan vara en genuin inre motivation och att arbetet känns meningsfullt, inspirerande; men det kan också handla om att man har skin in the game och utfallet kommer att påverka mig själv och att jag därför bryr mig hur det går. Eftersom arbetet är interdependent så spelar det även roll för mig, vad du gör. Det du gör har konsekvenser för mig. Det jag gör har konsekvenser för dig. Vi sitter i samma båt!

Mycket av management handlar om att få kontroll över de här beroendena och så långt det är möjligt paketera arbetsuppgifter och folks area of concern i små väl avgränsade delar med standardiserade gränssnitt och avrapportering i siffror. Det kan också vara skönt, kognitivt, för den enskilde att ha EN relation att behöva hålla koll på - den till arbetsledaren - istället för flera jämlikar med vilka man behöver förhandla och förhålla sig till. Och att ha arbetsuppgifter som är relativt oberoende, eftersom man då kan ha större kontroll själv. Alltså jag förstår verkligen den driften eftersom det är så jag själv har haft det som doktorand, i stor utsträckning. När jag gick på föräldraledighet kunde jag bokstavligen bara trycka paus på avhandlingsarbetet utan att det påverkade någon annan. Nästan ingenting man gör har konsekvenser för någon annan än en själv. Skönt på ett sätt. Och meningslöst, på ett annat sätt. Sen i undervisningen är det en annan sak, där har vad man gör stora konsekvenser för studenterna, och dessutom har jag de senaste åren jobbat i par med en annan doktorand med delat ansvar för en stor kurs. Och det är en hel del grejer som blir svårare än att "bara göra det själv" men samtidigt med konsekvensen att kursen blir bättre, och förstås att man kan dela upp jobb som inte är interdependent men behöver göras.

Jag är särskilt intresserad av hur vi organiserar för att hantera komplexitet istället för att reducera komplexitet. Alltså, när man KAN reducera komplexiteten till något simplare och managera det så är det förstås ofta fördelaktigt. Men många av de mål vi vill uppnå i dagens arbetsliv, i kunskapsarbete: innovation, flexibilitet, snabbhet - blir lidande av för idogt insisterande på att kontrollera och managera dem. Men att bara låta det vara är sällan ett så bra alternativ heller eftersom det är påfrestande och svårare att jobba mer demokratiskt, mer organiskt ständigt pågående förhandlande och diskuterande. Att jobba i äkta team är ett försök att fånga den energin av ömsesidigt beroende kompetenta personer som bryr sig och försöker och är villiga att lägga energi på lära sig arbeta bättre tillsammans istället för att bara dra sig tillbaka och köra solo när det blir problem.


R skript för att sammanfoga betyg i Canvas

I vår lärplattform Canvas är närvaro, inlämningsuppgifter m.m. utspridda på olika platser och går inte att få samlat i en fil på ett bra sätt. Jag tröttnade till slut på att klippa ihop saker för hand, speciellt efter att ett fel smugit sig in och en student plötsligt hade fel personnummer i min excellista (jag upptäckte felet i tid som tur är). Dessutom har jag en idé om att vilja automatisera mycket mer av kursadministrationen och planeringen som trots allt är sig väldigt lik från år till år. Ett steg på vägen blev att utveckla några skript för hanteringen av csv-filer exporterade från Canvas och för att matcha ihop dem på student-id.

rkod.PNG

Projektet är uppladdat på GitHub .

Enkel excelformel för betygssättning

En enkel excelformel för att översätta tentapoäng till betyg!

excel_betyg_gif.gif
=OMRTOM(G3); "saknas"; OM(G3>42,5; "A"; OM(G3>36,5; "B"; OM(G3>30,5; "C"; OM(G3>25,5; "D"; OM(G3>21,5; "E"; OM(G3>18,5; "Fx"; "F")))))))

I ovan fall skrivs tentapoängen in i kolumn G med start i G3. De olika siffrorna representerar betygsgränser. Först görs en koll (ÄRTOM()) om rutan är tom, då ska “saknas” anges istället för att räknas som 0, dvs, studenten har inget tentaresultat. Därefter följer nästlade OM-koller på betygsgränserna i fallande ordning. Känner att det borde finnas ett mer elegant sätt att lösa detta på men för mina syften fungerade detta och att lista ut ett bättre sätt skulle tagit onödig tid när jag hade en lösning som fungerade.

Är 2016 året vi får civiliserad teknik?

I ett avsnitt av Note to Self ("the tech show about being human") sa Anil Dash sjukt bra saker om Silicon Valley-jättarnas misslyckande att erbjuda oss civiliserad teknik, teknik som främjar sansade samtal istället för hat och hot. Om vi låter hatarna definiera vad yttrandefrihet är och vad som är rimligt på nätet så vinner de totalt, vi kan nämligen inte samexistera. Om jag vill få till exempel tycka saker om dataspel offentligt på YouTube utan att motta våldtäktshot så går det inte ihop med de som tänker skrika och skräna och hota och hata. Så då låter man kanske bli. Hatkampanjer startar på internet och tar sig snabbt ut i verkliga livet, platser där Anita Sarkeesian skulle gjort framträdanden har terrorhotats ("ställ in hennes framträdande annars mördar jag er alla" - hur kan någon på något sätt inte se att detta är ett större konkret hot mot yttrandefrihet än modererade kommentarsfält?), kvinnor måste leva med hemlig adress för att arga män och pojkar på internet kan härja nästan helt fritt. Varken polis eller företag gör någonting.

För all sin meritokrati och genialitet som SV tycker sig ha har de gjort väldigt lite framsteg på det här området, och faktum är ju att de visat väldigt lite vilja. Såhär sa Anil Dash:

If I walked into the lobby of Google’s offices, and started shouting obscenities and epithets at people, I would at the very least be asked to leave. I would certainly not be given one of their free juices to drink and be like ”come here and hang out”. If I do the exact same thing on YouTube which they own... There’s no recourse, there’s no accountability. They don’t object.

And, their argument is ”we couldn’t possibly build the technologies, the systems or have enough people monitoring to see what happens…” If only you were one of the richest companies in the history of the world and had billions of dollars of resources... Hey wait! That is you! And they’re like ”we can build rockets and self driving cars, and we can have these, you know, hovering internet connection platforms that are tied to hot air balloons. But we can’t solve people being rude to each other on YouTube”. And you know, this isn’t a ”can’t”, this is a ”won’t.”

Teknik för människor, kan det vara nåt? Teknik som hjälper oss ta fram det bästa i oss istället för det sämsta? Svindlande tanke! 

Apropå förslaget att subventionera kvinnors högre IT-utbildning

Digitaliseringskommissionen har lämnat in sitt betänkande till regeringen, och det mest uppmärksammade förslaget var att under en tid subventionera IT-utbildning för det underrepresenterade könet (vilket i samtliga fall är kvinnor).

Min första reaktion, baserat på artiklar om detta, var skepsis. Efter att ha tagit del av förslaget och tänkt lite mer har skepsisen minskat men inte försvunnit. Låt mig utveckla.

Min initiala skepsis berodde på var man riktar sig med åtgärden, man siktar på att öka utbudet av kvinnor med högre IT-kompetens. Nästan alla åtgärder och program kring "kvinnor i IT" inriktar sig på detta på ett eller annat sätt - för få kvinnor utbildar sig inom detta, för få kvinnor finns som söker våra jobb! säger branschen. Man vill locka kvinnor till utbildningarna på olika sätt, med speciella dagar, konferenser, nätverk osv. Inget av detta adresserar dock möjligheten att arbetsmiljön, kulturen och villkoren i branschen fungerar avskräckande för kvinnor vilket till stor del verkar vara fallet. I en studie på 5300 kvinnor med ingenjörsexamen fann man att bara 62 % jobbade i ett ingenjörsyrke. Från rapporten The Athena Factor: Reversing the Brain Drain in Science, Engineering, and Technology

Forty-one percent of highly qualified scientists, engineers, and technologists on the lower rungs of corporate career ladders are female. But more than half (52%) drop out. Why? To better understand the scope and shape of female talent, the Athena Factor research project studied the career trajectories of women with SET credentials in the private sector. It found 5 powerful "antigens" in corporate cultures. Women in SET are marginalized by hostile macho cultures. Being the sole woman on a team or at a site can create isolation. Many women report mysterious career paths: fully 40% feel stalled. Systems of risk and reward in SET cultures can disadvantage women, who tend to be risk averse. Finally, SET jobs include extreme work pressures: they are unusually time intensive. Moreover, female attrition rates spike 10 years into a career. Women experience a perfect storm in their mid- to late thirties: They hit serious career hurdles precisely when family pressures intensify. Companies that step in with targeted support before this "fight or flight moment" may be able to lower the female attrition rate significantly.

Vad alla dessa rapporter har gemensamt är att de visar att det inte direkt kan sägas vara ett irrationellt val av kvinnor att välja bort techyrken, utan att fåtalet kvinnor i utbildningarna speglar hur väl värt det, det förefaller vara. Ja, det här förslaget om att subventionera visar väl det samma - vad kan vara en tydligare signal på att yrket/branschen inte är attraktivt för kvinnor än att man behöver betala kvinnor för att kunna tänka sig det?? Så ok, detta var alltså min initiala invändning mot förslaget: det verkar inte riktigt adressera det som är det verkliga problemet, dvs inte att kvinnor "väljer fel" utan att kvinnor väljer helt rätt i relation till deras möjligheter att göra karriär i branschen osv. Läs den här mycket bra sammanställningen av flera av de problem som finns i branschen och sådant som adresserar de problemen.

MEN, efter att ha läst själva förslaget i sin helhet och jag förstår lite mer hur man tänkt så inser jag att det finns ett annat sätt att utvärdera förslaget. Jag kritiserar ovan förslaget för vad det inte gör, men om vi istället bara försöker se vad förslaget faktiskt gör, eller åtminstone kanske skulle kunna göra? Förslaget förlitar sig på "critical mass theory". Man har i forskning sett att det finns vissa kritiska punkter i skevhet som förändrar dynamiken i organisationer eller ett fält - "more is different" kan man säga. Jag har bloggat om det här för länge sen, närmare 2010: 

Grupper kan definieras som en av fyra olika typer. Du har den homogena gruppen, där man har en typologisk ratio på 100/0. Det finns balanserade grupper, från ungefär 60/40 där gruppens kultur och interaktioner speglar balansen. Sen finns blandade men icke-balanserade grupper av två slag, Kanter kallar dem ”tilted” och ”skewed”. I den senare är minoritetsgruppen så pass få att de blir ”tokens” och behandlas som representanter för sin kategori snarare än individer – de bli symboler. Vare sig de vill det eller inte. Ett tecken på det är att man får ett prefix: som ”manlig” sjuksköterska eller ”kvinnlig” gamer.

En ”tilted” grupp är mindre extrem och minoritetsindividerna är såpass många att majoritetsgruppen kan se att det finns skillnader inom minoriteten, att de är individer. Minoritetsindividerna kan alliera sig med varandra och påverka kulturen i gruppen.

Kanter väljer att studera ”skewed”-situationen eftersom den är vanlig för många kvinnor i arbetslivet. Hon påpekar att slutsatser om ”kvinnors beteende” eller ”mäns attityder” som dras i sådana situationer kan blanda samman effekter av situationen med effekter av könsroller så att till exempel kvinnors beteende tillskrivs det faktum att de är kvinnor, snarare än den situation i vilken de befinner sig (extremt numerärt underläge).

Det man menar med kritisk massa är att när minoritetsgruppen når upp till en viss andel, oftast anges 30 %, så nås kritisk massa och dynamiken förändras. Man slutar klumpas ihop i samma utsträckning, man kan skapa nätverkseffekter och inte helt behöva spela efter majoritetens regler. I begreppet "kritisk massa" som är lånat från fysiken så ingår också idén om en irreversibel förändring, en tipping point. Detta är vad man i förslaget tror ska hända: när man uppnår denna proportion (i utbildningen märk väl, inte på arbetsplatsen) ska förändringen "fortsätta av sig själv". Jag har kollat på den Dahlerup-artikel (2006) som citeras i rapporten och där nämner hon bland annat att man i de nordiska länderna, som har mer än 30 % kvinnor i parlamenten, inte kunnat identifiera någon speciell tipping point eller liknande.

De tar upp i förslaget att man inte har testat den här sortens approach som föreslås, och att man därför inte har empiri att basera sig på; att det är värt ett försök. Tankegången är att genom att få upp graden av kvinnor så kommer man uppnå kritisk massa och branschen kommer att förändras. Det är ju ok som hypotes betraktat men då kan vi ju till exempel tänka på rapporten ovan från STEM generellt: att över 40 % är kvinnor på lägre nivåer men ändå slutar över 50 % av dessa så småningom. Antingen ligger critical mass här på en högre siffra eller så stämmer inte teorin riktigt. Frågan är också, kritisk massa var? 30 % nyutexade blir genast utspätt när de hamnar i redan mansdominerade organisationer, då ligger vi under den hypotetiserade kritiska massan. Man kan ju också titta på andra branscher där könsbalansen på utbildningarna redan är mer balanserad - hur ser könsbalansen ut på vägen till toppen i de branscherna? Könsfördelningen under utbildningarna verkar inte ha förintat glastak och glashissar. Att tro att ökat utbud av sig själv ska lösa problemet bygger ändå på antingen en tro att karriärvägarna inte är diskriminerande, eller att mängden nyexade på något vis ska förändra organisationer underifrån så att karriärvägarna slutar vara diskriminerande. Och ja, jag säger inte att det inte kan hända, och jag säger inte att man absolut inte ska genomföra detta förslag, men jag skulle ha ÖNSKAT ett förslag med mer fokus på problemen där problemen uppstår, och inte på symptomen på problemen.

En sista grej till förslagsgivarnas fördel: man ÄR medveten om problemen på arbetsplatserna också eftersom man understryker det viktiga i att efter genomgången IT-utbildning och avskrivning av lån ska man fortfarande ha rätt att söka fullt CSN för att gå EN ANNAN UTBILDNING om man inte vill vara kvar i branschen. Alltså ett slags varningens ord till branschen att man också måste skärpa sig och göra sig attraktiv på riktigt. Jag kan i alla fall säga att om man genomför detta ska jag följa utvecklingen med mycket stort intresse.

Om arbetslivets förändrade krav, hjärnstress, och ledarskap

Jag läste den här texten av Isobel (Arbetslivet och vad det gör med oss) och kände att jag måste skriva något om det, det är trots allt kring detta ämne min avhandling som jag jobbat med i 2,5 år nu cirklar.

Psykisk ohälsa är nu vanligaste skälet till sjukskrivning, ofta i form av stress och utmattning. Isobel skriver om ett arbetsliv som blivit alltmer krävande utan att man egentligen har riktigt erkänt att dessa förändringar är krävande. Hon pratar om kontorslandskap, en källa till stress och sänkt produktivitet för många; om ett alltmer gränslöst arbetsliv där vi är ständigt nåbara utan att få något extra betalt eller kompledigt för vad som i praktiken är en slags 24h jour; digitalisering utan konsekvensanalys, och ett luddigt ledarskap utan klara riktlinjer som bidrar till att folk jobbar för mycket, för man vet inte vad som är "tillräckligt".

 

Min avhandling

Två av mina tre små studier handlar om krav på självledarskap hos medarbetarna och vad detta egentligen handlar om, och hur det hanteras av dem.

I min första studie har jag intervjuat chefer inom teknik- och konsultbranschen om begreppet självgående/självledande - vad menar man med detta, hur yttrar det sig, vilket problem är det man ämnar lösa med att ha sådana medarbetare? I svaren jag fick utkristalliserar sig en skala från grundläggande till mer avancerat självledarskap, men en nyckel är förmågan att "se" - se vilka handlingar som blir logiska givet viss information, se problemen som ska lösas, se vad man behöver göra utan att behöva bli instruerad. I detta ligger förstås ett element av expertis - att du kan ditt jobb helt enkelt. Men jag ser det också som en fråga om sensemaking, att kunna förstå kontexten och hur man passar in i den, läsa mellan raderna, och i den flod av intryck och information som är världen karva ut och avgränsa: det HÄR är problemet jag ska lösa, och SÅHÄR tänker jag göra det (inte en gång för alla, utan kanske per månad, per vecka, varje dag!)

Poängen, i relation till det tema Isobel skriver om, är att det är en komplex och krävande aktivitet. Den kräver av oss att vi är mentalt NÄRVARANDE och alerta, att vi är uppmärksamma på signaler omkring oss men inte låter oss distraheras av ovidkommande brus. Detta UTÖVER att den uppgift vi sen ska utföra, det man kanske skulle kalla "själva jobbet", ofta också är krävande. Komplexa och kognitivt krävande aktiviteter är känsliga för om vi är stressade. Vi fattar sämre beslut, stannar vid första lösningen vi hittar, bedömer andra människor mer stereotypt, och så vidare. 

Vilket leder mig in på den andra studien, där vi istället intervjuade medarbetare (konsulter, i det här fallet), om hur de hanterar "work intensity" medelst självledarskap. Några intressanta fynd här tycker jag var bland annat hur de uttryckte sig om cheferna:

De har egentligen inga krav på oss! Fast... egentligen har de förstås många krav. Men de är outtalade. Så man måste tolka vad de är.

Detta ledde till två saker. Den ena var det som Isobel tog upp: att man inte har någon tydlig standard för när det är tillräckligt bra, vilket gör att man kanske överarbetar. Konsulterna såg till exempel olika på hur legitimt det var att jobba med förberedelsearbete, vilket gjorde att somliga satt på söndagar för att förbereda en utbildning man skulle hålla på måndag medan andra tog vanlig arbetstid till detta. Det andra var att man alltså ska lägga massa energi på att "tolka" chefen/kraven, och på så vis fick man för sig att de här kraven kommer "inifrån", att det är man själv som är källan till sin stress, och alltså är lösningen på stressen att man själv ska lära sig hantera det bättre och, kanske, försöka sänka kraven på sig själv.

Ett tredje fynd, som kanske inte är helt glasklart givet datat i studien egentligen men i denna blogg kan jag tillåta mig att spekulera lite bredare, var också att dessa internt fokuserade regleringsstrategier föreföll fungera sämre för att hantera stressen än sådana som var mer utåtriktade och t.ex. ändrade någonting i miljön. En sådan simpel grej som att inte ta med sig jobbdatorn på semestern och därmed omöjliggöra jobbmejlkoll (data samlades in före smartphones var stora...) vs ta med sig datorn och ha den på och öppen men anse att "jag måste bara vara mer disciplinerad!" ska lösa problemet...

Den verkliga dubbelstöten

Jag tycker att det är ironiskt att samtidigt som vi har fler jobb som kräver mer av våra arbetsminnen - eftersom de har hög abstraktionsgrad, hög komplexitet, och kräver att vi själva identifierar, avgränsar, formulerar problem och samordnar med andra etc utöver att "utföra en uppgift" - så har vi samtidigt mycket mer brus och distraktioner omkring oss än någonsin. Alltså - de jobb där du följer en explicit instruktion och "bara utför" är den sortens jobb där ex störande ljud och rörelse i kontorslandskap, plingande mejlbox m.m., inte skulle påverka din förmåga att utföra jobbet så mycket. De vars prestation påverkas mest är, förstås, de som behöver koncentrera sig mest för att utföra jobbet. Till exempel koncentration för att orientera dig i en ny situation, värdera nya fakta, och formulera problem.

Som jag ser det är mångas arbeten alltså dels mer krävande, kognitivt, nu eftersom de utöver "kärnverksamheten" (som jag inte alls är säker på har blivit svårare) kräver mer organisering, sortering och nyformulering, av varje individ (man erbjuds, om vi ser det så, inte speciellt instruerande ledarskap, och administrativ hjälp är mer eller mindre utrotat och istället förvandlat till ytterligare kognitivt krävande self service IT-system som man kanske eller kanske inte fått någon utbildning i); dels finns fler distraktioner och störande moment. Dessutom verkar vi inte vara överens om att erkänna det senare som ett verkligt problem, för att koppla åter till Isobels text, till något verkligt och påtagligt som arbetsgivaren faktiskt har, eller åtminstone bör ta, ansvar för. Men faktum är ju att vår bandbredd eller processorkraft - vårt arbetsminne - är vår enda kapacitet för att processa arbete, för att producera någonting kvalitativt nytt. Och det utökas inte för att kraven är högre eller för att vi är mer utbildade, det är vad det är mer eller mindre. 

Jag tänkte sluta där för det här inlägget, men kommer att återkomma till angränsande ämnen i framtiden! Min slutsats just här är egentligen bara att: i kunskapsekonomin är uppmärksamhet en trång sektor, det är den magiska ingrediensen som kan förvandla sand till guld. Att organisera så att ens medarbetare utsätts för en miljard grejer som pockar på deras uppmärksamhet är idiotiskt. Och som kunskapsarbetare, som lever på sin hjärna, så kommer ingen att tacka dig för att du bränt ut den. Don't do it.

When random selection of leaders enhance group performance, what can we learn of leadership?

This year, I am director of a course on Team leadership & Human Resource Management. Organising 200 students, 21 Teaching Assistants, and 7 lecturers keeps me quite busy! In reviewing literature for the course, I came upon an interesting article from 1998 where the authors had examined effects of different kinds of leaders on group performance.

In short, what they found was that when groups leaders where selected randomly (or more precisely, by alphabetical order of last name), groups actually performed BETTER at a problem solving task than when leaders were selected by performance on a leadership quality-test (formal selection), when leader selection was informal (by ”whatever means you see fit”), or no leader assigned.

The task was a ”survival” task, where a group is given a scenario where they’ve been stranded in the wild and the task is to rank a list of items in order of importance for survival - perhaps you’ve participated in something like this yourself.

The researchers think it may be the case that the formally selected leader felt superior and apart from the group, which would have led to the worse performance on the task. Everyone in the groups ranked items individually, and had to reach a group decision on rank. In groups with a random leader, members rank decisions deviated less from the group’s than in the formal leader or control groups. So, the random leaders were more just ”one with the group” than the formal leaders. 

A very interesting find in the paper was the attitudes and opinions given from leaders and followers. The randomly selected leaders were seen as less legitimate than the formal leaders, the formal leaders enjoyed their role more, participants in random-leader groups were less satisfied with the decision-making process. Formal leaders considered themselves more effective. This is all rather ironic considering that the random-leader groups made clearly superior decisions.

They further tested implicit theories of leadership by letting (other) people answer under which condition they thought groups would perform better. Not a single subject though that the randomly selected leader-groups would be superior - so clearly the results of their experiment are counter-intuitive.


What the paper does not answer is by what mechanism did the random leader groups perform better? If it was just formal vs random leader then ok, the ”formal leader feels superior” is a plausible reason that they perform worse as a group, as the leader might have had unwarranted influence on the results of the group for example. But that does not explain why random leader-groups perform better than informal leader or no-leader groups - this was not really adressed in the paper.

Perhaps the randomly assigned leader felt the responsibilities of the leader role but less of the ”glory” possibly associated with being selected from the test, in a way that positively influenced results. I believe there are some leader behaviours that are positive for making group decisions, for example, making sure that everyone is heard; and some leader behaviours or effects that are detrimental to group decisions, such as ones opinion/decision having extra weight. Leaders were selected by scoring high on ”leadership”, not by having special knowledge of survival situations, and so there is no reason to give any extra weight to their opinion on the ranking of items. Whether this is what happened can not be judged by the paper as it did not measure this exactly, so I am simply allowing myself some speculation here. :)

In either case, this does not mean randomly selecting leaders is always better. It is likely that the nature of the task, a problem solving task that had ”one right answer”, matters. It is the kind of task where ”wisdom of the crowd” would more likely lead to a correct answer - it is however very interesting that a random leader was more effective than no leader at all.